Ustawa o CIT nie premiuje wadliwego wykonania usługi
Odszkodowania wypłacane przez przewoźnika na rzecz klientów w związku ze szkodami i opóźnieniami, w tym dotyczące przewozów zleconych, a także te płacone na podstawie decyzji biznesowych, nie mogą być kosztem podatkowym.
Spółka należy do międzynarodowej grupy i świadczy usługi w zakresie logistyki i transportu. Niekiedy dochodzi do powstania szkód w towarach (przesyłkach towarowych) powierzonych przez klientów, bądź opóźnień w świadczeniu usługi. ∑ takich sytuacjach spółka wypłaca klientom odszkodowania, do czego zobowiązują ją przepisy. Jako podmiot świadczący profesjonalnie usługi transportowe spółka jest bowiem, co do zasady, zobowiązana do likwidacji szkody i wypłaty odszkodowania, bez względu na przyczyny wydarzenia skutkującego szkodą na towarach. Z uwagi na przyjęty model prowadzenia działalności spółka nie zatrudnia kierowców. Nie posiada też własnej floty pojazdów – świadczy usługi transportowe we współpracy z przewoźnikami zewnętrznymi.
We wniosku o interpretację spółka zapytała, czy gdy zlecane jej usługi przewozowe są realizowane przez podwykonawców, to odszkodowania wypłacane na rzecz klientów w związku ze szkodami i opóźnieniami, a także te płacone na podstawie podjętych decyzji biznesowych w celu utrzymania dobrych relacji z klientami strategicznymi, mogą być kosztem uzyskania przychodów.
Fiskus odpowiedział, że nie. Przypomniał, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta